Psychospołeczne aspekty ochrony własności intelektualnej - semestr zimowy
Prowadzący przedmiot
Dr hab. Janina Czapska, prof. UJ
janina.czapska@uj.edu.pl
Opis przedmiotu
1. Świadomość prawna, czyli o przyczynach społecznej akceptacji dla kradzieży intelektualnej
- wiedza o prawie
- postawy wobec
- prawa autorytet prawa
2. Motywacja i potrzeba uzasadniania zachowań, czyli o procesie decyzyjnym i postdecyzyjnym plagiatora
- podstawowe motywy człowieka
- wybrane koncepcje motywacji
- podtrzymywanie poczucia własnej wartości
3. O wywieraniu wpływu, czyli jak przekonać obywateli do kupowania czegoś, co mogą mieć za darmo
- postawy jawne i ukryte
- perswazja i opieranie się komunikatom perswazyjnym
4. Mechanizmy psychologiczne w reklamie
- możliwości i ograniczenia reklamy jako narzędzia wywierania wpływu
- reklama a procesy poznawcze człowieka
- determinanty skuteczności reklamy
- reklama społeczna
5. O znakach towarowych inaczej, czyli psychologiczne aspekty kreowania marki
6. Budowa i niszczenie renomy w dobie nowych "nowych mediów"
Informacje o przedmiocie
Egzamin ma formę testu jednokreślnego wyboru. Istnieje możliwość uzyskania dodatkowych punktów za aktywność podczas wykładu.
Literatura
Literatura podstawowa
- Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna, Poznań, wyd. od 2006 r. (rozdz.: I, III, IV, VI, VII).
Literatura uzupełniająca
- Borucka-Arctowa M. (red.); Społeczne poglądy na funkcje prawa, Wrocław 1982.
- Borucka-Arctowa M., Kourilsky Ch. (red.) Socjalizacja prawna, Warszawa 1993.
- Doliński D., Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk 2003
- Falkowski A., Tyszka T., Psychologia zachowań konsumenckich, Gdańsk 2009.
- Gromkowska-Melosik A., Ściągi, plagiaty, fałszywe dyplomy. Studium socjopatologii edukacji, Gdańsk 2007.
- O'Guinn T., Allen Ch., Semenik R.J., Advertising and integrated brand promotion, Cengage Learning, 2011.
- Zawadzka A.M., Dlaczego przywiązujemy się do marki, Gdańsk 2006.