Techniki wywierania wpływu - semestr zimowy
Prowadzący przedmiot
Pełny opis przedmiotu
- „Pojedynek na słowa", czyli rzecz o języku perswazji
- „Język, który obywa się bez słów", potęga komunikacji niewerbalnej
- „Mówią mi bądź asertywny i nie mogę im odmówić", trening asertywności
- Jak mówić, żeby inni nas słuchali?, sztuka wystąpień publicznych
- O kierowaniu wrażeniem, podstawy autoprezentacji
- Ani prośbą, ani groźbą – wprowadzenie do problematyki perswazji i manipulacji
- „Jak sprawić, by każdy oddał ci przysługę?", tajniki perswazji wstępnej
- „Porusz serce, przekonaj rozum", gra na emocjach i znaczenie autorytetów w procesie wywierania wpływu
- Kij czy marchewka? O znaczeniu reguły wzajemności i dysonansu poznawczego
- W poszukiwaniu odwrotnej strony prawdy, czyli wprowadzenie do psychologii kłamstwa
Froma zaliczenia
Kolokwium ustne sprawdzające stopień przyswojenia wiedzy zdobytej na zajęciach oraz umiejętność jej zastosowania w praktyce. Warunkiem przystąpienia do kolokwium jest regularny udział w zajęciach (możliwe 3 nieusprawiedliwione nieobecności).
Literatura
Literatura podstawowa
- Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2013
- Pratkins A., Aronson E., Wiek propagandy. Używanie i nadużywania perswazji na co dzień, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013
- Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006
Literatura uzupełniająca
- Brock T.C., Green M.C., Perswazja. Perspektywa psychologiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007
- Doliński D., Gamian-Wilk M., Przestrzenie manipulacji społecznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014
- Ekman P., Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012
- Hogan K., Psychologia perswazji. Strategie i techniki wywierania wpływu na ludzi, Wydawnictwo Jacek Santorski & CO, Warszawa 2005
- Kochan M., Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Znak, Kraków 2012
- Leary M., Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2012
- Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja miedzy ludźmi. Motywacja , wiedza i umiejętności, Warszawa 2007
- Stephan W. G., Stephan C.W., Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007
- Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014
- Witkowski T., Psychologia kłamstwa. Motywy, strategie, narzędzia, Biblioteka Moderatora, Taszów 2006